lørdag 19. mai 2012

Hva inspirerer meg Del 1


Det var først når jeg hørte og leste om friganismen at jeg åpnet opp mine øyner. Eller hevet det ene øyebrynet i alle fall. Nordmenn kaster over 100 kilo mat i året. Matbutikker kaster mat i søppelcontaineren sin som aldri kom fram til forbrukeren. Holdbarhetsdatoen har gått ut, men maten er forsatt god. Det er her friganismen kommer inn. Det er en protest mot overforbruker samfunnet.
Livsstilen innebærer i å innsamle forkastet, uberørt mat fra matbutikk / bakeri - containere som har utgått holdbarhetsdato, men som allikevel er fullt spiselig og i god stand.
De berger ikke maten fordi de er fattige eller hjemløse, men som en politisk erklæring.
Ordet friganer eller på engelsk freegan er en blanding av gratis og vegan.
Wikipedia

Dumpster divers er et nytt ord for meg. Se denne reportasjen om du vil her:
http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/troms_og_finnmark/1.7956049

Jeg vet ikke engang om det er lovlig å dykke i andres søppel. Men jeg skjønner tankegangen og jeg ser det som inspirerende. Det er rett og slett en øyeåpner for meg. Det betyr ikke at det blir meg som går i containere å ser etter mat. Det ville jeg ikke våget rett og slett.

Men tenk at det er mulig med et slikt alternativ livsstil. Det er rett og slett inspirerende. Spørsmålet er hvordan kan jeg bruke denne inspirasjonen videre. I mitt liv. Og sjokkerende!! Kastes det virkelig så mye mat fra butikkene våre. Er det etisk og moralsk riktig. Jeg vet ikke om konteiner dykking engang kan kalles snylting. Det er jo mat som er kastet.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar