onsdag 27. juni 2012

Ferietid

Og alle hjerter gleder seg. Sparer gjennom skattepengene og de er øremerket oppussing i år. Det har barna ventet lenge på. Nå er det deres tur. I lang tid er det sjekket og lett etter de rette tilbudene. Her snakker vi om å rive ned, isolere bedre og legge gulv, tak, vegger, nye dører og lister. Nye rom i all sin prakt. Alt i alt er vi fornøyd med prisene. Det blir billigere enn om vi reiste hele familien til syden. De får nye senger, dyner, sengetøy, madrasser, gardiner og lampe. Resten må vente til en annen gang.(alt nips og naps, vi snakker om tenåringsjenter). Kanskje vi tar en shoppingtur til Ikea i høstferien. De er fornøyd med dette. Er ikke så vanskelige slik. Vi har alltid pusset opp på denne måten. Levde i mangen år med et kjøkken fra ditt verste mareritt. Skakke skuffer og ingenting som var rett. Fra 60 tallet uten sjarmen..Når vi pusset opp gjorde vi det grundig. Rev ned alt. Fikk inn nytt eletrisk. Som betydde at vi kunne ha på oppvaskemaskin, kaffetrakter og koke poteter samtidig uten at alle sikringer røk. Du som vet hva jeg snakker om nå - vet hvilken lykke det er å få orden på dette. Vi isolerte bedre. Nytt gulv, tak, vegger, kjøkken,dør og utstyr som induksjonsovn, ovn på vegg og nye panner, kjøkkenutstyr. Alt kontant betalt. Det var som julekvelden. Setter stor pris på tingene når man har ventet så lenge. Ferie blir det men i Norge i år. Båt har vi (ingen gjeld på) og hytte er tilgjengelig når vi måtte ønske. En annen ting er at vi i vår hadde konfirmasjon.Det er dyrt. Bunader (skaffet meg en selv også), bunadssølv, sko, frisør, fotograf, mat, lokale, drikke. Vi betalte alt kontant. Lykke!!Men ingen selvfølge. Det handle om prioritering. Er veldig glad jeg ikke trenger betale på det i dag. Selv om det tok lang tid før vi fikk det vi trengte. Så er det i dag VÅRT. Det er en tilfedsstillelse jeg trives med. Pengene går. Det er ikke det. Her har jeg et stort forbedringspotensiale. Men vi betaler ikke for ting vi gjorde forrige år eller årene før.Utenom bunaden med tilbehør har jeg ikke kjøpt klær til meg selv i år. 2 bluser på salg til 129,- har jeg kjøpt. Ellers har jeg fått en ny jakke i vår. Og til bursdagen min får jeg nye fjellsko som står høyt på ønskelisten. Trenger nye bukser snart og et par joggesko. Men det kan vente til høsten kommer. Det er noen ting jeg ikke sparer på. Det er evt. lege, evt. medisiner. Tannlege to ganger i året for rens og evt. småplukk. Samt frisør ca. hver 6 uke. DET er ting jeg prioriterer høyt. Helse er dyrt om man ikke tar vare på seg selv og sine nærmeste. Derfor er det viktig. Nå er det ikke mange månedene siden vårt siste barn tok av strengen. Og for dem som har barn med streng så vet du også hvilken utgifter det er. Men slikt er viktig. Og hver milepæl på fram i livet er små lykker i hverdagen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar